Wat een avontuur zijn we aangegaan met Stichting Lutje Geluk. En wat een mooi avontuur, vooral. We blikken graag even terug op ons oprichtingsjaar om zo te kunnen delen wat we beleefden, wat we leerden, maar vooral wat we gaven dankzij onze sponsoren en donateurs.
Twintig gezinnen hebben in de afgelopen maanden een uitstapje kunnen maken dankzij de donaties van particulieren, bedrijven en organisaties. Ze bezochten onder andere Landgoed Nienoord, Attractiepark Slagharen, Legoworld in Utrecht, Kartracing & Bowling Groningen, My First Festival in de Oosterpoort, de schaatsbaan op de Grote Markt, de Efteling en Wildlands. In het voorjaar (sommige pretparken hebben een wintersluiting), staan er nog een aantal uitstapjes gepland.
De e-mails die we ontvingen waren ontroerend. Ondanks dat we niet actief vragen naar de financiële situatie van een gezin, kwamen er schrijnende verhalen tot ons. Soms van mensen die tijdelijk heel moeilijk zitten, soms van gezinnen die al jaren elk dubbeltje meerdere keren moeten omdraaien. Maar allemaal van gezinnen die hun kinderen een zorgeloze dag of middag gunnen. We hebben gemerkt dat het moed vraagt om zo’n mail te sturen. Soms klinkt wat we doen bijna te mooi om waar te zijn en geloven mensen het pas als ze de kaartjes ontvangen, waarop ze ontdooien. Soms wil een gezin zelf nergens om vragen, dan regelen we het via een familielid.
De reacties die we na een uitje kregen, ontroerden zo mogelijk nog meer. Prachtige foto’s met blije kinderen en ouders, maar ook tranen en knuffels. We hopen natuurlijk dat we met iets betekenisvols bezig zijn, maar om dat zo oprecht terug te krijgen is ontzettend bijzonder en hartverwarmend. En ook moeilijk, soms. We geven een klein beetje geluk, maar we gunnen deze prachtige gezinnen nog veel meer geluk.
In de aanloop naar de oprichting hebben we veel gesproken over ons idee. Daar kwamen enthousiaste, maar soms ook kritische reacties op. En die waren allemaal even waardevol. Het maakte dat we steeds heel goed hebben gekeken naar wat we deden. Want: gezinnen die zelf een uitje mogen kiezen, dan willen ze misschien allemaal iets extreem duurs? Had gekund. En: geen bewijs van de financiële situatie willen zien maakt de kans op oneigenlijke aanspraak groter? Had ook gekund, kan nog steeds. Ons credo is vanaf het begin geweest: we houden het zo open, laagdrempelig en transparant mogelijk. Dan zien we hoe dat werkt, werkt het niet, passen we het aan. Nu we uit de opstartfase zijn kunnen we oprecht zeggen dat onze aanpak prima werkt. We merken dat veel gezinnen juist heel bescheiden zijn in wat ze vragen, dat vragen überhaupt een grote uitdaging is. En van “misbruik” hebben we geen enkele aanwijzing. Verder kunnen we ook echt concluderen dat het alleen aanbieden van entree voor een park of andere activiteit in heel veel gevallen geen oplossing is. De kosten voor vervoer, maar ook voor eten en drinken ter plaatse, zijn voor de meeste gezinnen die wij helpen gewoon niet te dragen.
We hadden deze uitstapjes niet kunnen aanbieden zonder de donaties die we kregen. We willen allereerst graag de mensen bedanken die via onze doneerknop een bijdrage deden. Die kunnen we namelijk niet anders bereiken dan zo :). We benadrukken heel graag dat elke euro welkom is. Om een beeld te geven: een bioscoopkaartje kost €6,00, een buskaart €10,-, entree voor Wildlands €25,-. Een bakje patat, popcorn of een broodje is al snel €3,50. We geloven heel erg dat we met kleine beetjes heel veel kunnen bereiken. Maar: we hebben ook veel geluk gehad dat we via de Rotary in Groningen een heel mooie donatie hebben ontvangen, net als van Hagru B.V. waardoor we ruimte hadden om een vliegende start te maken. Donaties in natura waren ook heel welkom. Zo kregen we maar liefst zeven entreekaartjes voor Slagharen van iemand die ons een warm hart toedroeg, nodigde de Oosterpoort tien gezinnen uit om naar My First Festival te komen, kregen we via de Drie Gezusters een heleboel kaartjes voor de schaatsbaan op de Grote Markt en maakte Karten & Bowling Groningen een gezin heel erg blij. Voor komend jaar staan er ook weer mooie acties op de agenda, waarover snel meer. Tenslotte bedanken we nog graag Stevens Idema Notariaat voor de hulp bij de oprichting, Waack Accountants voor support bij de boekhouding, Mark voor de hulp bij de website en Eefje Kleijweg Grafisch Ontwerp voor de prachtige huisstijl.
Wat een energie hebben we gekregen van alle mooie reacties en alle lieve woorden. Maar zeker ook van iedereen die afgelopen jaar een bijdrage leverde. Twintig gezinnen, twintig uitstapjes, twintig keer even helemaal weg van de alledaagse dingen, twintig momenten waarin herinneringen werden gemaakt. En er volgen nog veel meer als het aan ons ligt.
We wensen iedereen een fantastisch 2019!
Wieke, Yvanka, Minke